Típushibának lehet nevezni, de egyértelműen nem állapítható meg, hogy csak Lacettiknél jelentkezik-e és azon belül mely karosszériaváltozatnál, mikori gyártású, vagy alvázszámú modelleknél. Szinte minden esetben az autó felemelését követően fordul elő. Lehet csak egy, vagy kettő (az egy tengelyen lévő), de akár mind a négy teleszkóp egyidejű hibája. Ez lehet kerékcserénél, de akár egy szimpla szervizes, olajcserés látogatáskor is. A hiba előfordulása független az autó felemelve töltött idejétől, avagy a leengedés (lassan avagy gyors ütemben, „visszaejtéssel”) formájától. A jelenség érdekes. Akinek volt már citroenje amelynek gázgömbjeiből elszökött a nitrogén, annak nagyon ismerős lehet. Gyakorlatilag eltűnik a rugózás és csak az marad, amit a gumik rugalmassága megenged.
Nem lehet egyértelműen mondani, hogy a teleszkóp kiakad, hisz az autó sok esetben felveszi a normál hasmagasságot, sem lejjebb, sem feljebb nem kerül. Mégis olyan, mintha rugó nélkülivé vált volna. Nevezzük a teleszkóp beragadásának ezt a hibát, hisz maga a teleszkóp amúgy jó állapotú, csak pillanatnyilag nem látja el a funkcióját, nem engedi a rugót működni. Ezt a tényt alátámasztja az is, hogy lengéscsillapító-mérésen az ilyen beragadt teleszkóp is ugyanazokat az értékeket hozza, mint „egészséges” társaik. Persze ez függ a szervizben használt mérőeszköztől is, hisz nem mindegy, mekkora úton járatja meg a műszer a teleszkópot. Az ember értetlenül áll a jelenséggel szemben, hisz egy normál teleszkópos autónál a gyakori meghibásodási lehetőség a felpuhulás, a lengéscsillapítás csökkenése, esetleg a teljes eltűnése, ill. az olajszivárgás. A hiba okának egy nem hivatalos lehetősége, hogy hazánkba keményebb futóművel készült lacettiket szállítanak, mint más európai országokba. Így előfordulhat, hogy a nagyobb nyomóerővel rendelkező rugók olyan végállásba tolják ki a –valószínűleg a lágyabb futóműhöz is használt- teleszkópokat, hogy ebben a kitolt helyzetben történik valami a teleszkóppal. Bár balesetveszélyes az ilyen meghibásodott teleszkópokkal való közlekedés, de mérés nélkül közvetlen hatását a hibának csak kanyarodásnál (ív elhagyása, elpattogás) vagy fékezésnél (kerékpattogás, megnövekedett fékút, szakaszos nyikkanása a guminak, esetleg az autó kitörése valamelyik irányba) tapasztalhatunk. A lacettiknél is balesetveszélyes lehet ez a beragadás. A kerék csillapítás híján pattog az út egyenetlenségein, olykor el is hagyhatja az utat. Főleg kanyarban és fékezéskor kell számolni a hibával, mert a beragadt teleszkópnál futó kerék kevés szerepet tud vállalni az autó stabilításának megőrzésében. Az ilyen autóval való közlekedés már csak azért is óvatosságot igényel, mert az eltűnt rugózás megnövekedett terhelést mér az önhordó karosszériára, az út egyenetlenségeit a gumikon túl már csak ez a szerkezet tudja valamelyest elnyelni. Ilyen erőhatásoknál elmozdulhatnak az elemek, extrém esetben tekeredhet a vázszerkezet, sérülhet a futómű, de az utastéri berendezések, kárpitok is elmozdulhatnak, meglazulhatnak. A szervizek javaslata a hibára, hogy meg kell járatni az autót olyan úton (földút) ahol nagyobb terhelésnek van kitéve a futómű. Autóját szerető – főleg műszaki beállítottságú - embernek ilyenkor hasad a szíve, hisz tisztában van vele, hogy ez mekkora terhelést jelent az autó rugózatlan tömegében lévő elemeknek. Persze a másik megoldás a teleszkópok cseréje. Mivel nincs információnk arról, hogy a szervizek elismernék konstrukciós hibának, ezért cseréjük mélyen zsebbevágó, mellesleg arra sincs garancia, hogy az újonnan betett gyári teleszkópok, nem fognak ugyanígy viselkedni. A hiba rendszerint bizonyos idő után megszűnik. Ez lehet 1-2 nap, de eltelhetnek hetek is ilyen „pattogósan”. Nincs megfigyelt összefüggés a futott kilométerek, az út minősége és a hiba megszűnése között. Van, akinek a fekvőrendőrökön való tempós áthaladás hozta meg a javulást, de másnak csak a hatalmas gödrökkel tűzdelt földút, avagy a nyári melegben megolvadt, kis gödrökre gyűrődött aszfalton járatás. Az esetek többségében a járatás utáni látszólagos megjavulás sem tartós. Előfordul, hogy a megindult teleszkópok egy éjszakai állás után másnap reggel ugyanolyanra keményednek vissza. Ami talán segít rövidíteni a pattogós időszakot, az a hőmérséklet. Megfigyelések szerint minél melegebb van, annál hamarabb várható a tartós javulás. Téli, mínuszos időjárásban akár hetekig is eltarthat a folyamat. Fórumunk egyik részében lacetti-tulajdonosok beszámolói is olvashatóak a témáról, más futóművet érintő problémával együtt: http://www.lacettiklub.hu/forum/index.php?topic=171.0
|